Europos socialinio fondo agentūra (toliau – Agentūra) informuoja, kad Viešųjų pirkimų tarnyba prie Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos (toliau - VPT), įvertinusi su IS sistemų kūrimo ir/ar diegimo ir/ar priežiūros paslaugų pirkimais susijusius dokumentus nustatė žemiau nurodytus pagrindinius neatitikimus nustatant tiekėjų kvalifikacijos reikalavimus. Agentūra atkreipia dėmesį, kad netinkamai įvykdžius pirkimo procedūras, pirkimu patirtos išlaidos gali būti pripažintos netinkamomis finansuoti, todėl rengiant IS sistemų kūrimo ir/ar diegimo ir/ar priežiūros paslaugų pirkimo dokumentus ir nustatant tiekėjų kvalifikacijos reikalavimus rekomenduoja vadovautis Agentūros parengta VPT išvadų apžvalga.
1. Reikalavimai tiekėjų ekspertui „yra įvykdęs bent 1 (vieną) finansų valdymo ir apskaitos informacinės sistemos diegimo sutartį <...> kur sutarties vykdymo metu sistema buvo įdiegta ne mažiau kaip (trijuose) geografiškai nutolusiuose padaliniuose,“ arba „tiekėjo siūlomi darbo grupės nariai, atsakingi už sutarties vykdymą turi turėti patirties vykdant projektus įstaigose, kuriose diegimo taškai yra geografiškai pasiskirstę“ yra nepagrįsti ir neproporcingi pirkimo sąlygoms bei perkamam objektui, pažeidžia Viešųjų pirkimų įstatymo (toliau - Įstatymas) 32 straipsnio 2 dalies nuostatas, kadangi sistemos diegimas numatomas tik savivaldybės administracijoje, be pavaldžių įstaigų. Nustatyti reikalavimai, kad „sutarties vykdymo metu sistema būtų įdiegta ne mažiau kaip 5 geografiškai nutolusiuose padaliniuose“ arba „tiekėjas per paskutinius 3 metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos turi būti įvykdęs arba sėkmingai vykdo bent vieną projektą pagal apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartus arba apskaitos ir finansinės atskaitomybės sistemos reformos koncepciją įstaigose, turinčiose visiškai arba dalinai savarankiškus geografiškai nutolusius teritorinius ir/ar struktūrinius padalinius“ yra nepagrįstas ir neproporcingas Pirkimo objektui, kadangi sistemos diegimas numatomas tik savivaldybės administracijoje, be pavaldžių įstaigų.
2. Pirkimo sąlygų 3.1.10 punkto reikalavimas, kad „Tiekėjo kokybės vadybos sistema turi atitikti ISO 9001:1994 (arba LST EN ISO 9001:1995) arba ISO 9001:200 (arba LST EN ISO 9000:2001) arba lygiaverčių standartų reikalavimus“, suformuluotas netinkamai. Siekdama išvengti nepagrįsto tiekėjų diskriminavimo, perkančioji organizacija turėtų nurodyti, kad priims ir kitus lygiaverčių kokybės vadybos užtikrinimo priemonių įrodymus, pavyzdžiui, tiekėjo parengtus taikomų kokybės vadybos priemonių aprašymus. Toks reikalavimas neužtikrina Įstatymo 32 straipsnio 2 dalies reikalavimo, kad perkančiosios organizacijos nustatyti minimalūs dalyvių kvalifikacijos reikalavimai turi būti pagrįsti ir proporcingi pirkimo objektui, tikslūs ir aiškūs, laikymosi. Be to, pažymėtina, kad šie standartai 2009-05-31 pakeisti LST EN ISO 9001:2008 standartu.
3. Reikalavimas, kad „Tiekėjas per pastaruosius 3 metus arba per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos <...> turi būti sėkmingai įvykdęs arba šiuo metu vykdo bent 1 sutartį, kurios objektas – ilgalaikio strateginio plano ir/ar trumpalaikio strateginio plano parengimas ir/ar atnaujinimas, ir kurios vertė ne mažesnė kaip 200 000 Lt (su PVM)“, yra perteklinis ir neproporcingas Pirkimo objektui, atsižvelgiant į tai, kad Pirkimo objektas yra veiklos planavimo ir priežiūros sistemos sukūrimo ir įdiegimo paslaugos, kurios apima esamos strateginio planavimo ir priežiūros sistemos analizės atlikimą, optimizuotos veiklos planavimo ir priežiūros sistemos sukūrimą ir įdiegimą bei projekto baigiamosios konferencijos organizavimą. Tai neužtikrina Įstatymo 32 straipsnio 2 dalies reikalavimo, kad perkančiosios organizacijos nustatyti minimalūs dalyvių kvalifikacijos reikalavimai turi būti pagrįsti ir proporcingi Pirkimo objektui, įgyvendinimo.
4. Nustatytas reikalavimas, kad „<...> Jei pasiūlymą teikia ūkio subjektų grupė <...> tai reikalavimus, kad „Tiekėjas turi teisę verstis informacinių sistemų kūrimo, diegimo ir/ar administravimo veikla“ ir „Tiekėjas per 3 finansinius metus <...> turi būti sėkmingai įvykdęs (vykdantis) bent 1 (vieną) veiklos rodiklių informacinių sistemų <...> diegimo sutartį, apimančią analizės, projektavimo, kūrimo etapus, panaudojant siūlomas technologines komponentes, kurio vertė turi būti nemažesnė kaip 500 000,00 Lt neįskaitant PVM“ turi atitikti kiekvienas ūkio subjektų grupės narys atskirai“ neproporcinga Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74-2262) 6.969 straipsnyje nustatytai jungtinės veiklos sutarties sampratai, nes bet kuris jungtinės veiklos narys, neatitinkantis šio kvalifikacinio reikalavimo negali prisidėti prie sutarties sąlygų įgyvendinimo tik finansiniais resursais ar kvalifikuotais specialistais. Taip pat, VPT nuomone, atsižvelgiant į Įstatymo 33 straipsnio 1 punkto nuostatas, kvalifikacinis reikalavimas, kad „Tiekėjas, kuris yra fizinis asmuo, arba tiekėjas, kuris yra juridinis asmuo, vadovas ar ūkinės bendrijos tikrasis narys (nariai), turintis (turintys) teisę juridinio asmens vardu sudaryti sandorį, ir buhalteris (buhalteriai) ar kitas (kiti) asmuo (asmenys), turintis (turintys) teisę surašyti ir pasirašyti tiekėjo apskaitos dokumentus, neturi neišnykusio ar nepanaikinto teistumo <...>“ turėtų būti taikomas kiekvienam ūkio subjektų grupės nariui atskirai. Be to, kai konkurso sąlygose nenustatyta, kuriuos kvalifikacijos reikalavimus turi atitikti kiekvienas grupės narys atskirai, o kuriuos kartu – pažeidžiamas Įstatymo 24 straipsnio 2 dalies 2 punkto nuostatas.
5. Nustatytas reikalavimas tiekėjui būti įvykdžiusiam „bent 1 (vieną) finansų valdymo ir apskaitos sistemos diegimo sutartį, apimančią analizės, projektavimo, kūrimo etapus, panaudojant siūlomas technologines ir funkcines komponentes, kurios vykdymo metu įmonėse ar organizacijose apskaitos metodas buvo pakeistas iš pinigų į kaupimo principą ir kurios vertė yra ne mažesnė kaip 700 000 Lt (septyni šimtai tūkstančių litų), ir kur įdiegta sistema naudojasi ne mažiau kaip 150 vidinių vartotojų<...>“, taip pat nustatytas reikalavimas tiekėjų ekspertams „patirtis dalyvaujant bent 1 (viename) užbaigtame projekte, kurio metu buvo diegiamos finansų valdymo ir apskaitos sistemos įmonėje ar organizacijoje, turinčioje ne mažiau kaip 150 sistemos vartotojų ir kuriame diegimo taškai yra geografiškai nutolę“; yra neproporcingas pirkimo objektui, kadangi nustatyta, kad perkamos 52 darbo vietų licencijos. Tokiu būdu, reikalaujamas rodiklis yra 3 kartus didesnis už perkamą objektą ir tuo pažeidžiamos Įstatymo 32 straipsnio 2 dalies nuostatos, kad perkančiosios organizacijos nustatyti minimalūs kvalifikacijos reikalavimai turi būti proporcingi perkamam objektui.
6. Nurodytas reikalaujamas tiekėjo darbuotojų, atsakingų už strateginio planavimo priežiūros ir finansų valdymo apskaitos sistemos kūrimą skaičius turi būti proporcingas perkamam objektui, neriboti konkurencijos ir nepagrįstai nedidinti perkamų paslaugų kainos.
7. Nustatytas reikalavimas, kad „Įrangos gamintojas turi turėti sertifikuotą gamintojo aptarnavimo centrą Lietuvoje <...> Gamintojo garantuojamas nemokamas detalių tiekimas ir nemokami remonto darbai. Reakcijos laikas ne vėliau kaip sekančią darbo dieną.“ dirbtinai riboja konkurenciją ir diskriminuoja tiekėjus, kadangi apriboja tiekėjų, neturinčių sertifikuoto gamintojo aptarnavimo centro Lietuvos Respublikoje, bet galinčių užtikrinti kokybišką ir savalaikį Pirkimo sutarties vykdymą, galimybes dalyvauti pirkime. Tai pažeidžia Įstatymo 25 straipsnio 2 dalies, 32 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatas ir neužtikrina Įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nustatyto nediskriminavimo principo laikymosi. Pažymėtina, kad perkančioji organizacija nustatė techninio aptarnavimo reagavimo terminus per kuriuos tiekėjas privalės užtikrinti savalaikį siūlomos įrangos techninį aptarnavimą. Įstatymo 32 straipsnio 3 dalyje imperatyviai nustatyta, jog tiekėjas gali remtis kitų ūkio subjektų pajėgumais, neatsižvelgdamas į tai, kokio teisinio pobūdžio ryšiai su jais, todėl perkančioji organizacija negalėjo reikalauti tokio centro, turėjimo konkrečiame regione.