Ankstyvojo ugdymo užtikrinimas vaikams iš socialinės rizikos šeimų
Įgyvendinamo strateginės svarbos projekto „Ankstyvojo ugdymo užtikrinimas vaikams iš socialinę riziką patiriančių šeimų“ tikslas – sėkmingai įtraukti į ikimokyklinį ir priešmokyklinį ugdymą vaikus iš socialinės rizikos šeimų, teikiant jiems pagalbą ugdymo procese.
Skiriama parama ugdymui:
- individualių ugdymo priemonių įsigijimas,
- savivaldybių reglamentuoto vaikų išlaikymo mokesčio apmokėjimas,
- maitinimo, pavežėjimo į/iš ugdymo įstaigos apmokėjimas
- lydinčio asmens darbo užmokesčio apmokėjimas,
- kultūros veiklų ir neformaliojo švietimo paslaugų teikimas
- papildomos mokymo išlaidos ugdymui ir švietimo pagalbai
Projektas įgyvendinamas sostinės bei vidurio ir vakarų Lietuvos regione kartu su 59 partneriais, - savivaldybėmis bei Švietimo ir Sporto ministerijai pavaldžiomis švietimo įstaigomis, kuriose veikia ikimokyklinis ir priešmokyklinis ugdymas.
Tikslinė grupė - vaikai, augantys socialinę riziką patiriančiose šeimose ir ugdomi pagal ikimokyklinio (įskaitant privalomą) arba priešmokyklinio ugdymo programas.
Projekto apimtis – planuojama, kad projekto pabaigoje naudą bus gavę 4249 vaikai iš socialinės rizikos šeimų.
Projekto trukmė – 2024 m. birželis – 2027 m. gegužė.
Projekto finansavimo suma – 35 094 572,82 Eur.
Projektas bendrai finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis pagal 2021–2027 m. Europos Sąjungos fondų investicijų programą.
Jei vaikai gyvena socialinę riziką patiriančiose šeimose ir atvejo vadyba jiems taikoma vienoje savivaldybėje, tačiau dėl įvairių priežasčių ugdymo įstaigas, kuriose vykdomas ikimokyklinis ir / ar priešmokyklinis ugdymas (toliau – Ugdymo įstaiga), lanko kitoje savivaldybėje, kuri savivaldybė vaikus gali traukti į sąrašus bei gauti kompensaciją už patirtas išlaidas?
Tuo atveju, jei vaikas lanko kitos savivaldybės, nei gyvena, Ugdymo įstaigą, vaiką į sąrašus turėtų įtraukti savivaldybė, kurios teritorijai priklauso Ugdymo įstaiga, kuri gauna mokymo lėšas (vadovaujantis šiuo dokumentu: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/acd82c9188fa11e8aa33fe8f0fea665f/asr).
Ugdymo priemonės. Kas patenka į šią išlaidų kategoriją?
Projektų finansavimo sąlygų aprašo (toliau – PFSA) 13.5.1 p. numatyta, kad tai yra „individualios ugdymo priemonės, reikalingos ugdymo programai įgyvendinti (pvz., pratybų sąsiuviniai, skaičiuotuvai, rašymo, braižymo, piešimo ir kitos vaiko individualiai naudojamos mokymosi priemonės), sportinė apranga, avalynė, drabužiai ir kiti būtini vaikui ugdyti reikmenys, kuriais vaikai neaprūpinami Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka“(https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/213f4d427bd411e89188e16a6495e98c?jfwid=5v2xfftkp).
Išlaidos ugdymui bei švietimo pagalbai. Kas patenka į šią išlaidų kategoriją?
PFSA 13.5.4 p. numatyta, kad gali būti finansuojamos papildomos mokymo išlaidos ugdymui ir švietimo pagalbai. Švietimo pagalba – tai vaikams teikiama pagalba, kurios tikslas didinti švietimo veiksmingumą. Švietimo pagalba gali būti psichologinė, socialinė pedagoginė, specialioji pedagoginė ir specialioji pagalba, išskyrus medicinos paslaugas.
Ar galima pirkti švietimo pagalbos specialistų paslaugas?
Švietimo pagalbos specialistų paslaugos gali būti perkamos.
Yra numatyti fiksuotieji mėnesio įkainiai. Kokiu būdu vyks išlaidų apmokėjimas partneriams? Kaip partneriai turėtų paskirstyti išlaidas? Kokius papildomus dokumentus reikės pateikti patirtoms išlaidoms pagrįsti? Ar būtina nustatytą įkainį išnaudoti per mėnesį?
Išlaidos kompensuojamos tuo atveju, kai būna pateikti visi reikiami pagrindžiantys dokumentai ir šios išlaidos, deklaravus jas administruojančiai institucijai (CPVA), būna patvirtintos ir išmokėtos projekto vykdytojui (ESFA). Tuomet ESFA atitinkamai atlieka pavedimus partneriams.
Projekte esant fiksuotiesiems įkainiams, yra teikiami fiksuotąjį įkainį pagrindžiantys dokumentai bei dalyvio atitiktį tikslinei grupei pagrindžiantys dokumentai. Teikiamų dokumentų sąrašas partneriams buvo išsiųstas nurodytais kontaktiniais el. pašto adresais. Sąskaitos faktūros, pirkimų dokumentai, darbo užmokesčio apskaitos dokumentai ir t. t. nėra teikiami. Tačiau būtina atkreipti dėmesį, kad visos išlaidos turi būti fiksuojamos dokumentuose, užtikrintas atsekamumas, įtrauktos į projekto vykdytojo, partnerio ar trečiųjų šalių finansinę apskaitą vadovaujantis ES bei nacionaliniuose teisė aktuose nustatytais reikalavimais.
Taip pat svarbu paminėti, kad remiantis PFSA 13.6 p. partneriai išlaidas gali patirti pagal visas ar pagal dalį Apraše nurodytų išlaidų kategorijų bei paskirstyti jas pagal šias kategorijas proporcingai, atsižvelgdami į vaikų poreikius. Nėra būtina visą fiksuotąjį įkainį panaudoti per mėnesį, jis gali persikelti ir į kitą ar dar kitą mėnesį.
Ar gali projekte dalyvauti Ukrainos pilietybę turintys vaikai (jei atitinka visus tikslinės grupės požymius)?
PFSA ir Projektų administravimo ir finansavimo taisyklėse (toliau – PAFT) nėra pilietybės apribojimo dėl tikslinės grupės, todėl Ukrainos pilietybę turintys vaikai gali dalyvauti projekte. Dalyvių anketų bendroje informacijoje apie dalyvį žymimas požymis „Trečiosios šalies pilietis“.
Ką daryti tokiu atveju, jei Ugdymo įstaigos neišnaudoja viso fiksuotojo įkainio?
Projekto partneriai gali patirti išlaidas pagal visas ar pagal dalį PFSA 13.5 p. nurodytų išlaidų kategorijų bei paskirstyti išlaidas pagal šias kategorijas proporcingai, atsižvelgdami į vaikų poreikius. Nustatytieji fiksuotieji mėnesio įkainiai nėra grąžinami, neišnaudojus jų, jie gali būti naudojami kitą ar dar kitą mėnesį.
Pagal Aprašą finansuojamos individualios ugdymo priemonės, reikalingos ugdymo programai įgyvendinti. Ar ši išlaidų kategorija apima tokias ugdymo priemones kaip, pvz., išmanioji lenta, planšetės, priemonės sensoriniam kambariui ir t. t.?
Vadovaujantis PFSA 13.5.1 p., tinkamos finansuoti individualios ugdymo priemonės, kurios reikalingos ugdymo programai įgyvendinti (pvz., pratybų sąsiuviniai, skaičiuotuvai, rašymo, braižymo, piešimo ir kitos vaiko individualiai naudojamos mokymosi priemonės, sportinė apranga, avalynė, drabužiai ir kiti būtini vaikui ugdyti reikmenys, kuriais vaikai neaprūpinami Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka).
Remiantis PFSA 13.3 p., planuojamos patirti išlaidos turi atitikti PAFT VII skyriuje išdėstytus projektų išlaidoms taikomus reikalavimus.
Atsižvelgiant į tai ir vadovaujantis PAFT 294.7 p., kai projektai finansuojami ESF+ lėšomis, įrangą įsigyti galima būtų tik iš kryžminio finansavimo. PFSA kryžminis finansavimas nenumatytas. Todėl, jei nurodytos priemonės yra priskiriamos įrangai, ilgalaikiam turtui, šios išlaidos negali būti kompensuojamos. Toliau išvardijamos kryžminiam finansavimui priskiriamos ir netinkamos finansuoti išlaidos:
„Baldų, kompiuterinės technikos, programinės įrangos, kitos įrangos, įrenginių ir kito ilgalaikio turto įsigijimo ir finansinės nuomos (lizingo) išlaidos (įskaitant jų transportavimo, projektavimo, sumontavimo, vietos (aikštelės) paruošimo, instaliavimo, paruošimo naudoti, išbandymo, apmokymo naudotis, saugos instruktažo, techninės priežiūros ir susijusias išlaidas), taip pat programinės įrangos kūrimo, informacinių sistemų kūrimo ir (ar) modernizavimo išlaidos (įskaitant informacinių sistemų projektavimo, techninės priežiūros ir kitas susijusias išlaidas)“.
Taip pat nėra tinkamos finansuoti trumpalaikiam turtui priskiriamų baldų, įrangos ir įrenginių įsigijimo išlaidos.
Kiekviena Ugdymo įstaiga turi pasitvirtinusi vidinę finansinės apskaitos tvarkymo tvarką. Projekto vykdoma apskaita neturi skirtis nuo bendros įstaigų vykdomos apskaitos, todėl planuojant įsigyti ugdymo priemones reikia įvertinti, ar tos priemonės atitinka išlaidų tinkamumo reikalavimus.
Ar projekte gali dalyvauti vaikai iš socialinę riziką patiriančių šeimų, besiugdantys privačiose Ugdymo įstaigose?
Nėra apribojimų, kokiose Ugdymo įstaigose (valstybinėse, savivaldybių ar privačiose / nevalstybinėse) šie vaikai ugdomi, svarbiausia, jog jie atitiktų tikslinės grupės apibrėžimą – būtų vaikai, augantys socialinę riziką patiriančiose šeimose bei ugdomi pagal ikimokyklinio ar priešmokyklinio ugdymo programas.
Ar būtų tinkamos išlaidos, jei reikiamą švietimo pagalbos specialistą įdarbintų ne Ugdymo įstaiga, o kita įstaiga, kuri nėra projekto partneris. Įdarbinti specialistai teiktų paslaugas vykdami į Ugdymo įstaigas, kuriose yra ugdomi projekto tikslinės grupės vaikai.
Vadovaujantis PFSA 13.5.4 p. papildomos mokymo išlaidos ugdymui ar švietimo pagalbai yra tinkamos išlaidos, todėl specialistų paslaugos gali būti perkamos arba mokamas darbo užmokestis. Nėra numatyti apribojimai, kur šie specialistai turėtų dirbti, svarbu, kad specialistų, apmokamų iš projekto lėšų, paslaugas gautų tikslinės grupės vaikai.
Ugdymo įstaigose veikia ikimokyklinės ir / ar priešmokyklinės ugdymo grupės. Ugdymas vyksta iki pietų. Vėliau sudaromos prailgintos grupės, už kurias palikdami vaiką moka tėvai (globėjai) (toliau – tėvai). Ar galima vaikams iš socialinę riziką patiriančių šeimų apmokėti buvimą tokiose grupėse?
Pagal PFSA gali būti finansuojamos papildomos mokymo išlaidos ugdymui ir švietimo pagalbai (ugdymo lėšos). Todėl reikia atkreipti dėmesį, kaip yra sudaroma sutartis tarp vaiko tėvų ir Ugdymo įstaigos bei kas tokiose grupėse vykdoma: ugdymas ar priežiūra. Jei vyksta ugdymas, vertinama, ar vaikas gauna tuo metu švietimo pagalbos paslaugas, tuomet tokias išlaidas galima apmokėti.
Ar galima dalį įkainio panaudoti padengiant susidariusias maitinimo, mėnesinio ugdymo skolas?
Pagal PFSA 13.5 p. gali būti finansuojamas savivaldybių reglamentuotas vaikų išlaikymo mokestis, maitinimo išlaidos. Šios išlaidos gali būti apmokėtos, jei buvo patirtos ne anksčiau, nei buvo sudaryta sutartis tarp CPVA ir projekto vykdytojo ESFA, t. y. nuo 2024 m. birželio 4 d.
Ar įkainis, skirtas vaikui, turi būti išnaudotas centų tikslumu? Ar galima likutį, jei toks lieka, panaudoti kitam vaikui?
PFSA bei Fiksuotųjų vienetų įkainių tyrime nėra nustatyto reikalavimo vaikui skirtas išlaidas panaudoti centų tikslumu.
Jei vaikas pakeičia Ugdymo įstaigą, kam lieka nupirktos individualios ugdymo priemonės, avalynė, drabužiai ir kt.?
Jei nupirkta avalynė, sportinė apranga ar kt. individualios priemonės, pvz., pratybų sąsiuviniai, rašymo reikmenys ar kt., visa tai turi likti vaikui, nes tai jam skirtos individualios priemonės.
Per mėnesį skiriamas lėšų dydis vaikui:
- kuriam nėra skirtas privalomas ikimokyklinis ugdymas, dalyvaujantis neformaliojo švietimo veiklose (FĮ-49-01) – 379,71 Eur;
- kuriam nėra skirtas privalomas ikimokyklinis ugdymas, nedalyvaujantis neformaliojo švietimo veiklose (FĮ-49-02) – 364,41 Eur;
- kuriam yra skirtas privalomas ikimokyklinis ugdymas, dalyvaujantis neformalaus švietimo veiklose (FĮ-49-03) – 39,50 Eur;
- kuriam yra skirtas privalomas ikimokyklinis ugdymas, nedalyvaujantis neformalaus švietimo veiklose (FĮ-49-04) – 24,20 Eur;
- kuris ugdomas pagal priešmokyklinio ugdymo programą, dalyvaujantis neformaliojo ugdymo veikloje (FĮ-49-05) – 78,07 Eur;
- kuris ugdomas pagal priešmokyklinio ugdymo programą, nedalyvaujantis neformaliojo ugdymo veikloje (FĮ-49-06) – 62,77 Eur.
1 |
Akmenės rajono savivaldybės administracija |
2 |
Alytaus miesto savivaldybės administracija |
3 |
Alytaus rajono savivaldybės administracija |
4 |
Anykščių rajono savivaldybės administracija |
5 |
Birštono savivaldybės administracija |
6 |
Biržų rajono savivaldybės administracija |
7 |
Druskininkų savivaldybės administracija |
8 |
Elektrėnų savivaldybės administracija |
9 |
Ignalinos rajono savivaldybės administracija |
10 |
Jonavos rajono savivaldybės administracija |
11 |
Joniškio rajono savivaldybės administracija |
12 |
Jurbarko rajono savivaldybės administracija |
13 |
Kalvarijos savivaldybės administracija |
14 |
Kauno miesto savivaldybės administracija |
15 |
Kauno rajono savivaldybės administracija |
16 |
Kazlų Rūdos savivaldybės administracija |
17 |
Panevėžio miesto savivaldybės administracija |
18 |
Panevėžio rajono savivaldybės administracija |
19 |
Pasvalio rajono savivaldybės administracija |
20 |
Plungės rajono savivaldybės administracija |
21 |
Prienų rajono savivaldybės administracija |
22 |
Radviliškio rajono savivaldybės administracija |
23 |
Raseinių rajono savivaldybės administracija |
24 |
Rietavo savivaldybės administracija |
25 |
Rokiškio rajono savivaldybės administracija |
26 |
Kėdainių rajono savivaldybės administracija |
27 |
Kelmės rajono savivaldybės administracija |
28 |
Klaipėdos rajono savivaldybės administracija |
29 |
Kretingos rajono savivaldybės administracija |
30 |
Kupiškio rajono savivaldybės administracija |
31 |
Lazdijų rajono savivaldybės administracija |
32 |
Marijampolės savivaldybės administracija |
33 |
Mažeikių rajono savivaldybės administracija |
34 |
Pagėgių savivaldybės administracija |
35 |
Pakruojo rajono savivaldybės administracija |
36 |
Skuodo rajono savivaldybės administracija |
37 |
Šakių rajono savivaldybės administracija |
38 |
Šalčininkų rajono savivaldybės administracija |
39 |
Šiaulių miesto savivaldybės administracija |
40 |
Šiaulių rajono savivaldybės administracija |
41 |
Šilalės rajono savivaldybės administracija |
42 |
Šilutės rajono savivaldybės administracija |
43 |
Širvintų rajono savivaldybės administracija |
44 |
Švenčionių rajono savivaldybės administracija |
45 |
Tauragės rajono savivaldybės administracija |
46 |
Telšių rajono savivaldybės administracija |
47 |
Trakų rajono savivaldybės administracija |
48 |
Ukmergės rajono savivaldybės administracija |
49 |
Utenos rajono savivaldybės administracija |
50 |
Varėnos rajono savivaldybės administracija |
51 |
Vilkaviškio rajono savivaldybės administracija |
52 |
Vilniaus miesto savivaldybės administracija |
53 |
Vilniaus rajono savivaldybės administracija |
54 |
Visagino savivaldybės administracija |
55 |
Zarasų rajono savivaldybės administracija |
56 |
Eitminiškių gimnazija |
57 |
Mickūnų vaikų lopšelis-darželis |
58 |
Vilniaus agroekologijos mokymo centras |
59 |
Lietuvos kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų ugdymo centras |